سؤال روی صحنه، عذرخواهی پشت صحنه!
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۲۰۳۶۴
عذرخواهی امیرحسین رستمی از این منظر مورد نقد است که چرا این توضیحاتی که بهصورت «خصوصی» به افراد داده میشود و آنها یکباره از خواب غفلت بیدار میشوند و روبهروی دوربین عذرخواهی میکنند، چرا به عموم مردم داده نمیشود تا آنها هم آگاه شوند؟ چرا پرسشهای افکار عمومی را آن قدر دیر یا بد پاسخ میدهند که طرح آنها این همه حاشیهساز شود، یک مجری در معرض شدیدترین توهینها قرار گیرد و یک بازیگر به شجاعترین مرد ارتقا یابد؟
به گزارش ایسنا، احسان محمدی در عصر ایران نوشت: «امیرحسین رستمی تا این لحظه آخرین نفری است که عذرخواهی کرده و گفته از این که باعث «تشویش اذهان عمومی» شده، پوزش میخواهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برنامه تلویزیونی فرمول یک از جمله برنامههای پربیننده تلویزیون است. برنامهای مهمانمحور که معمولاً به مسائل روز میپردازد و تیمی از روزنامهنگاران خوب هم در تولید محتوای آن دخیل هستند.
سخنان دو شب پیش امیرحسین رستمی در این برنامه و غیبشدن ناگهانی او از استودیو باعث واکنشهای مختلفی شد. او یکشبه به در شبکههای اجتماعی مانند یک قهرمان ملی تحسین شد که حرف دل مردم را زده است تا این که امروز رسماً با انتشار یک ویدئو عذرخواهی کرد و گفت اطلاع نداشته و پاسخ پرسشهایش را در یکی - دو روز گذشته از مسئولان وزارت بهداشت گرفته و اگر باعث تشویش اذهان عمومی شده عذر میخواهد.
این عذرخواهی البته بدون حاشیه نبود و برخی از همانها که تحسیناش میکردند حالا تقبیحاش میکنند که تسلیم شده و جا زده و کم آورده و از این دست غش و ضعفهای ملی که انگار در ژن ما جا خوش کرده که خیلی سریع یک نفر را به عرش میبریم و فردایش از کوبیدنش به فرش لذت میبریم. از پرویز پرستویی و مهدی طارمی گرفته تا رامبد جوان و سعید معروف و صادق زیباکلام و فرزاد حسنی و شهاب حسینی و ... .
این اتفاق اما حاوی چند نکته است:
۱- بر خلاف تصور عمومی، در بیشتر برنامهها به مهمان «دیکته» نمیشود که چه بگوید. گاهی تلفنی موضوع برنامه را میگویند و اگر عوامل برنامه حال و حوصلهای داشته باشند قبل از شروع و در حین چای خوردن، کمی گفتوگو میکنند. گاهی هم مهمان آن قدر دیر میرسد که حتی مجال گریم هم نیست! در واقع این تصور که مغز مهمانها و کارشناسها را پر میکنند، عموماً حقیقت ندارد. البته که خطوط قرمزهایی وجود دارد و مهمانهایی که تجربه حضور مکرر دارند، خود به خود آن را رعایت میکنند. حرفهای امیرحسین رستمی نشان داد در فرمول یک این اتفاق نمیافتد و او حرفش را زد.
۲- یکی از مهمترین نقدها، قطع یکباره برنامه با آگهی بازرگانی و حذف یکبارهاش بود. در چنین مواقعی مجری برنامه مقصر قلمداد میشود. در حالی که این تصمیم فراتر از اختیار اوست؛ حتی اگر تهیهکننده باشد. درست یا غلط گاهی ناظر پخش و گاه مدیر شبکه در چنین مواردی مداخله میکند. به نظر میرسد در مورد امیرحسین رستمی هم این اتفاق افتاد و تصمیم فراتر از اراده علی ضیا بود. این هم یکی از آفات اجراست. همانطور که تحسینها همیشه بیشتر نثار مجری میشود، در چنین اتفاقاتی او نخستین قربانی است.
مرداد ۱۳۸۶ وقتی فرزاد حسنی در برنامه کولهپشتی و در یک گفتوگوی چالشی به سردار رادان، فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران تاخت، شب بعد امیرحسین مدرس جای او را گرفت و در توضیح این اتفاق، بیماری فرزاد حسنی و توصیه پزشک به استراحت را عنوان و ابراز امیدواری کرد: او به زودی از دام بیماریهایی که در اثر اجرای یک برنامه زنده متوجهاش شده است، رها شود! کسی بیماری یکشبه فرزاد حسنی را باور کرد؟ آیا او با اختیار خود برنامه را ترک کرد؟ آن هم درست وقتی که به شدت توسط طیف وسیعی از مردم تحسین شد.
۳- عذرخواهی امیرحسین رستمی از این منظر مورد نقد است که چرا این توضیحاتی که بهصورت «خصوصی» به افراد داده میشود و آنها یکباره از خواب غفلت بیدار میشوند و روبهروی دوربین عذرخواهی میکنند، چرا به عموم مردم داده نمیشود تا آنها هم آگاه شوند؟ چرا پرسشهای افکار عمومی را آن قدر دیر یا بد پاسخ میدهند که طرح آنها این همه حاشیهساز شود، یک مجری در معرض شدیدترین توهینها قرار گیرد و یک بازیگر به شجاعترین مرد ارتقا یابد؟
نکته دیگر این که آیا امکان پاسخگویی در همان برنامه با تماس تلفنی مقدور نبود؟ مشابه این اتفاق را در برنامه ۹۰ دیده بودیم که به محض ادعای یک فرد در استودیو یا حتی روی خط تلفن، با فرد سومی تماس گرفته میشد و او پاسخ میداد. اگر ادعاهای امیرحسین رستمی خلاف واقع و پرسشهای خطا بود، حذف او از صحنه که خطای بزرگتری بود و اتفاقاً در افکار عمومی او را مظلوم و بر حق نشان دادند و خودشان را کمطاقت و انحصارطلب. این رفتار نهتنها به علی ضیا و تیم تهیه فرمول یک ضربه زد که بار دیگر اعتبار تلویزیون را مخدوش کرد.
۴- من از روز نخست منتقد سفیدنمایی و عادیسازی شیوع کرونا در تلویزیون بودهام اما تلویزیون هنوز بُرد وسیعی در ایران دارد. حتی اگر منتقدان و روزنامهنگاران و سخنرانان این حرف را نپذیرند. اتفاقاً اصرار آنها در این روزها بر ضعف تلویزیون در اطلاعرسانی در خصوص کرونا اعتراف به این نکته است که هنوز مهمترین مرجع خبری جمع کثیری از مردم تلویزیون است وگرنه اگر این طور نبود، چه جای این گله؟ این که ما تلویزیون نگاه نمیکنیم، به بخش های خبری آن اعتماد نداریم، آن را رسانه مرجع نمیدانیم و ... به این معنا نیست که میلیونها نفر دیگر مثل ما فکر میکنند. این رسانه اگر درست مدیریت شود، به جز بازیگر و خواننده، امکان حضور نویسنده و روشنفکر و ادیب و شاعر - ولو منتقد - هم در برنامههای پربینندهاش میسر شود و دست از تریبون دادن مداوم در همه عرصههای حتی تخصصی به سلبریتیها بردارد میتواند نقش کلیدیتری ایفا کند.
۵- تجربه نشان داده که در تلویزیون امکان نقد «دولت» وجود دارد اما نه همه وزارتخانهها و نه همه وزرا و چهرهها. برخی انگار مصونیت بیشتری دارند و البته کمتر در مورد قوای دیگر و نهادهای تاثیرگذار سیاسی کشور کسی نقدی جدی میکند ... درک می کنیم که دکتر نمکی و مجموعه ایشان زیر فشار خردکنندهای قرار دارند اما به پرسشها باید با زبان قانعکنندهای پاسخ داد وگرنه «تهدید» از جایگاه دولتی باعث میشود افکار عمومی به درست یا غلط در کنار کسی قرار بگیرند که قدرت کمتری دارد و نهایتاً «عذرخواهی» میکند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: صداوسيما امیرحسین رستمی افکار عمومی فرزاد حسنی پرسش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۰۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سری جدید برنامههای «مهمانی» و «برمودا» ساخته میشود
بنا به آمار جدید مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که با ۱۷۱۵ نفر در فروردین سال جاری به شیوه تلفنی مصاحبه شده، به ترتیب ۳۶.۹ درصد از مصاحبه شوندههای ایرانی برنامه «مردان آهنین»، ۳۴.۷ درصد برنامه «زندگی پس از زندگی»، ۳۴.۲ درصد برنامه «محفل»، ۳۲.۳ درصد برنامه «شب خوش»، ۳۱.۸ درصد برنامه «فوتبال برتر»، ۲۹.۷ درصد برنامه «پانتولیگ» و ۲۶.۵ درصد برنامه «معرکه»، ۲۴.۵ درصد برنامه «مهمانی»، ۲۱.۳ درصد برنامه «ماه خدا»، ۱۸.۸ درصد برنامه «ماه من»، ۱۷.۲ درصد برنامه «ایران دوست داشتنی»، ۱۶ درصد برنامه «پاورقی» و ۱۲.۱ درصد برنامه «برمودا» را دیدهاند.
سید محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم در گفتگو با خبرنگار ما از ساخت جدید برنامههای «مهمانی»، «برمودا» و حضور فرزاد حسنی در یک برنامه مسابقهای خبر داد.
مدیر شبکه نسیم درباره رویکرد شبکهها مبنی بر استفاده از چهرهها در برنامههای تلویزیونی توضیح داد: تلویزیون بخاطر ماهیت تصویریاش مبتنی بر چهره است. از آنجایی که ذات تلویزیون تصویری بودنش است، چهرهای که ناشناخته است، به چهره شناخته شده تبدیل میشود. میزان همذات پنداری مخاطب هم با چهره شناخته بیشتر است. البته در مقاطع گذشته میدیدیم تلویزیون خودش را تسلیم برخی از چهرهها کرده است و در مقاطعی سلبریتی محوری رایج بوده است.
خوشرو ادامه داد: آنچه که در سند تحول سازمان صداوسیما اشاره شده، استفاده از ظرفیت چهرهها و چهرهسازی جدید است. حتماً باید از ظرفیت چهرهها در جای خودش استفاده کرد. بنا به سیاستهای هر پلتفرم، شبکههای تلویزیونی و استودیوهای بزرگ دنیا چهره یکی از عنصرهای برنامه تلویزیونی یا سینمایی است. بسته به میزان تمایل چهرهها که بخواهند در چارچوب تلویزیون ادامه همکاری داشته باشند، امکان بکارگیری آنها مهیاست.
بازگشت فرزاد حسنی در قالب یک برنامه مسابقه محور
وی در پاسخ به این سوال که آیا آقای فرزاد حسنی، بازیگر و مجری تلویزیون را دوباره در قاب شبکه نسیم و نه فقط به صورت ویژه برنامه خواهیم دید؟ گفت: بله، انشاءالله در قالب یک مسابقه حضور خواهند داشت.
مالکیت عروسکهای «مهمونی» به عهده صاحبان آنهاست
مدیر شبکه نسیم در پاسخ به این سوال که از آنجایی که هر تولیداتی در صداوسیما انجام شود، مالکیتش با صداوسیماست، مالکیت عروسکهای «مهمونی» به چه صورت است؟ آیا تمایل دارید فصل دوم مجموعه تلویزیونی «مهمانی» ساخته شود؟ گفت: مالکیت عروسکهای مجموعه «کلاه قرمزی» با صداوسیماست. در مجموعه تلویزیونی «مهمانی» از ترکیب عروسکهای «مهمونی» شبکه نمایش خانگی و «کلاه قرمزی» استفاده شده است. تهیهکننده و کارگردان «مهمونی» که مالکیت بر عروسکها داشتند تصمیم گرفتند از عروسکهای متعلق به خودشان در برنامه تلویزیونی استفاده کنند. مثلاً وقتی تلویزیون حق پخش یک فیلم سینمایی را میخرد، مالکیت فیلم متعلق به صداوسیما نیست. بنایمان ادامه دادن «مهمانی» است.
برنامه «برمودا» ادامه مییابد
خوشرو در پاسخ به این سوال که بنا به ساخت فصل دوم برنامه «برمودا» با اجرای کامران نجفزاده را دارید؟ بیان کرد: بله.
مدیر شبکه نسیم در تشریح گفتههای خود مبنی بر اینکه درهای تلویزیون به روی طنزپردازان باز است، گفت: ما در شبکه نسیم متناسب با سند سازمان صداوسیما موظف هستیم که بسترهای متفاوتی ایجاد کنیم، تا استعدادهای طنز بتوانند در گوشه و کنار کشور ظهور و بروز داشته باشند. چندین برند در حوزه طنزپردازی طراحی شد، که برخی موفق و تعدادی کمتر موفق شدند. مثلاً برنامه «بگو بخند» در حوزه شعر، نمایش طنز و استنداپ فعالیت میکند. این برنامه میتواند به محفلی برای طنزپردازان و آکادمی طنز تبدیل شود.
وی ادامه داد: در فصل جدید برنامه «خوش نمک» شاهد رقابت بین کسانی هستیم که خودشان را بانمک میدانند. افراد و گروههایی که خودشان را بانمک میدانند میتوانند خودشان را در معرض قضاوت تماشاچیها و داوران برنامه قرار دهند. برنامههای «خط رو خط» و «جورچین» هم جزو برندهای طنز آیتمی شبکه است.
مدیر شبکه نسیم در پاسخ به این سوال که حضورتان در هشتمین جشنواره «طنز پهلو» میتواند نوید استفاده از ظرفیت طنزپردازان در شبکه نسیم را بدهد؟ گفت: بله، ما مدام رصد میکنیم تا استعدادهای طنز را شناسایی کنیم. سالهای سال بود که فقط مدل خاصی از طنز در تلویزیون حضور داشت. در برنامه «خندوانه» مسابقهای برای استعدادیابی به نام «خنداننده شو» تعبیه شد، تا استعدادهای جدید بتوانند بروز یابند. ما الان مسابقه «خنداننده شو» را در قالب برنامهای مجزا به نام «بگو بخند» ایجاد کردیم، تا یک برنامه اختصاصی استعدادیابی در حوزه طنز باشد. ما معتقدیم هزاران نفر در کشور هستند، که استعداد طنز دارند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون